Auditing
Ik bied naast persoonlijke coaching en base-line scans ook auditing van projecten en organisatie (onderdelen) aan. Maar wanneer pas je wat toe?
‘Bij een audit dient de klant, het project team en het project of programma centraal te staan. Niet de agenda van de auditerende partij..’
Auditing
Ik ben betrokken geweest bij audits op m’n eigen projecten en heb audits uitgevoerd op projecten van collega’s. Hoewel confronterend is een audit leerzaam voor de leden van het project team en bevestigend voor hoger management. Het is hierbij aan te raden om externe expertise in te huren. Dit voorkomt het “elephant in the room” effect en geeft een frisse kijk op zaken. Bovendien landt het advies vaak beter bij hoger management. Wat ik echter zag gebeuren is dat niet het project of de klant centraal staat, maar het auditerende (vaak grote) bedrijf en de auditor.
Tegen zeer hoge tarieven worden een of meer personen op de audit los gelaten. Vaak missen deze personen praktijk ervaring. Nog voor dat enig gesprek heeft plaatsgevonden staat de conclusie in het eind rapport al vast: alles is slecht. Maar gelukkig kunnen wij u helpen om te verbeteren. De conclusies raken echter kant nog wal, maar zijn voor hoger management zeer aannemelijk.
Eigenlijk zijn er duizenden euro’s uitgegeven om een project team te frustreren en aan een rapport met weinig waarde.
Bij een audit dient de klant, het project team en het project centraal te staan. Niet de agenda van de auditerende partij. Ik doe daarom de audit en kan daarna ondersteunen bij de transitie naar de gewenste situatie.
Ik auditeer een project met als doel de knelpunten en punten voor verbetering boven water te krijgen. Verbeterpunten, niet omdat het cursus boek project management het op een bepaalde manier voorschrijft, maar omdat het beter bij de situatie van het project past. Daarnaast beoordeel ik, maar veroordeel ik niet.
Audits kunnen op verschillende niveaus plaatsvinden. Het gehele project of delen waarvan men vermoed dat er een probleem zit. Basis vragen zijn: worden de processen nageleefd, is de performance realistisch, wordt de gewenste kwaliteit gehaald. Maar het dient altijd in een globale context te gebeuren. Waar de problemen zich manifesteren is vaak niet waar, of wanneer het probleem ontstaat.
Wanneer een audit:
> wanneer een project niet de juiste performance lijkt te hebben
> wanneer er vanuit hoger management of andere afdelingen (aanhoudende) kritiek is op een project
> periodiek of langer lopende projecten om een baseline te zetten
Het resultaat van een audit kan nooit zijn dat een persoon niet goed functioneert. Hooguit dat een team efficiënter kan functioneren.
Persoonlijke coaching
Wanneer een persoon (project manager/leider, chief engineer, scrum master etc. ) niet optimaal functioneert, kan gekozen worden voor persoonlijke coaching. Hier kan ook ook een quick scan van het project aan gekoppeld worden. Deze conclusie kan het resultaat zijn van een audit, maar dit vermoeden kan ook binnen de organisatie zelf bestaan. Coaching gaat altijd vooraf van een intake gesprek waarbij ook na wordt gegaan wat het probleem is, en waar de oorzaak van het probleem zit.
Base-line scan
Vind je een audit te zwaar maar wil je toch een neutrale blik op een project of organisatie, dan is een base-line scan een optie. Deze scan is minder omvangrijk en intrusies dan een audit, maar geeft toch een goede moment opname die als startpunt gebruikt kan worden voor toekomstige activititeiten. Afhankelijk van het resultaat kan alsnog gekozen worden om de diepte van een Audit op te zoeken.
Wilt U meer informatie neem dan gerust contact op: Contact pagina.
#Trefwoorden: interview, baseline, verbetering, efficiëntie, openheid, reflectie, rapportage