Projectmanagement

Het is in een project belangrijk dat de teamleden zich in een veilige omgeving kunnen focussen op hun activiteiten. Ze moeten weten wat ze moeten doen, ze (en het team) weten zelf hoe ze het moeten doen. Men moet niet bang zijn om vragen te stellen of om zich te uiten als ze dingen niet goed zien gaan.

Een project methodiek als geheel werkt alleen volgens het boekje in ideale omstandigheden.’

Het maakt daarbij niet uit welke methodiek er wordt gekozen. Prince II, waterval, Agile Scrum zijn middelen; geen doel. Je kiest de methodiek, of combinatie van methodiek elementen die het beste bij de situatie past. Ik heb ervaring met de meest gehanteerde project methodieken en frameworks. Iedere organisatie is anders, het is maatwerk, een standaard methodiek past zelden.

Ik investeer liever in een solide start dan snelle resultaten. Bepaal wat je wil bereiken en daarna pas hoe je dat wil bereiken. Werk vanuit een visie en een plan in plaats van reactief. Dit geldt zelfs voor een methodiek als Agile Scrum.

Voor alle project methodieken geldt: “garbage in = garbage out”.’

Managers hebben het probleem dat iedereen beter weet hoe ze hun werk moeten doen. Een goede manager werkt echter vanuit een plan waarbinnen deze zijn acties uitvoert. Individuele acties moeten dan ook altijd vanuit dit plan, in plaats van individueel, benaderd worden. Dit geeft het belang van een solide, gedragen projectplan en de executie daarvan. 

Project verstoringen komen uit allerlei hoeken. Ogenschijnlijke kleine aanwijzingen vanuit hoger management kunnen enorme impact op tijd, organisatie en kwaliteit. De project manager denkt in ‘impact’, op korte en lange termijn.

Tijdens het project dient gemeten te worden of iedereen nog steeds dezelfde verwachtingen heeft. En dient de validiteit van de business case regelmatig getoetst te worden.

Wilt U meer informatie neem dan gerust contact op: Contact pagina.

#Trefwoorden: Business case, requirements, analyse, project plan, agile, scrum, waterfall, prince, project fase, testen, V- model, team, organisatie, decompositie, planning, controlle, reactief, planmatig, meten (KPI), evaluatie, actie, initiatie.strategie, definities (wanneer is het klaar), afhankelijkheden, stakeholder, stuurgroep, templates, processen, auditeren, overzicht.